lørdag 11. desember 2010

Blod i brann

I barndommen var jeg stor fan av det jeg vil kalle den tidlige Sissel Kyrkjebø. Det vil si hennes plateproduksjon og kunstneriske virksomhet for øvrig mellom 1986 og 1994. Mange av mine prepubertale dagdrømmer fikk næring gjennom utstrakt lytting til Sissel på pikerommet. Det var ikke bare stemmen, men også fremtoningen til Sissel som trollbandt et ungpikesinn på Vestlandet (Å!) i overgangen mellom tiårene 1980 og 1990. For et hår! For noen skulderputer! tenkte jeg mer eller mindre bevisst. Hun var mitt første ordentlige idol (bare Trine Rein og Mariah Carey har hatt en sammenlignbar effekt på meg siden). I kronologisk rekkefølge har jeg valgt ut en bildeserie som oppsummerer Sissel for meg. Jeg falt av lasset ikke lenge etter hun klippet av det lange håret. Jeg vet ikke hva som skjedde. Det kan ha vært at jeg i de tidligste ungdomsårene hadde behov for å distansere meg fra det jeg forbandt med min egen barnlighet og dens tilhørende musikksmak. Jeg sluttet å følge Sissels utvikling som artist. Nå forbinder jeg henne først og fremst med julemusikk, en genre jeg sjelden forholder meg til. Men det var flott å ha henne som forbilde og kilde til fryd så lenge det varte.

Sissel gjør sitt berømte pauseinnslag i Grieghallen under MGP i 1986.

Den vakre Sissel på coveret til albumet Sissel (1986). Det var nok først noen år senere at jeg aktivt begynte å lytte til platen, men til gjengjeld med voldsom entusiasme.


Jeg tror The Sound of Music med Sissel i rollen som Maria ble spilt i Bergen i 1989. Jeg var 7 år og fikk se oppsetningen. Det var stort (selv om det jeg husker best av alt er bilturen hjem etterpå. Klokken var 23 - så seint ble det jo ellers bare på nyttårsaften - og jeg fikk sitte foran i Volvoen, oppå bilputen min, med et pledd over meg).



Av høydepunkter med Sissel kunne jeg også nevnt Lillehammer-OLs Se ilden lyse som vi ivrig øvde inn i et slags barnekorformat i musikktimene i fjerde klasse (innimellom blokkfløytespillingen). Eller tegnefilmen Den lille havfruen (1989) hvor Sissel hadde stemmen til Ariel i den norske versjonen. Men jeg velger heller å trekke frem platen Soria Moria. Den kom ut i 1989 og fulgte meg i mange år. Jeg kunne alle sangene utenat. På samme måte som jeg i 11-årsalderen opplevde at Baywatch var et program med mening og substans, syntes jeg tekstene Sissel fremførte var små kunstverk. I dag forstår jeg hvordan noen kan mene at Baywatch er et overfladisk og kroppsfokusert program. Og hadde jeg hørt låten Blod i brann for første gang i voksen alder, er det tvilsomt at den ville stimulert til dagdrømmeri. Men når jeg leser de svulstige tekstlinjene blir den tidlige Sissel manet frem for mitt indre blikk. Leken, dansende og barbeint på en brennende strand.

Blod i brann
(Svein Gundersen/Stig Nilsson)
Du luktet honning i håret
Da møttes øynene våre
To armer åpnet seg
Inntil deg
Så stille du ble
Du hvisket ord som var gode
De fløt som sevje i blodet
Da lot jeg armen din
Fange min
Så leken du ble
Som nyfødt sol å danse med
Som varme bølger mot land
på en brennende strand
Barbent i sand
Sto blod i brann
Blod i brann
Jeg fikk en vårkveld i gave
Da smeltet solen i havet
Et milelangt sekund
Munn mot munn
Så dro du avsted
Og ble en drøm å sovne med




































































4 kommentarer:

  1. At "Se ilden lyse" er ett av nittitallets musikalske høydepunkter er hevet over enhver tvil. Forøvrig finnes heldigvis Spotify for sånne som meg, som ikke har intim kjennskap til "Soria Moria".

    SvarSlett
  2. Den teksten minner meg om en novelle forfattet av meg og FusaTrusa, kalt Hett møte i natten. Riktignok var ikke handlingen lagt til en strand, men terrasse og skog. Vår novelle brukte ironi som virkemiddel. Den dagen Sissel benytter seg av ironi blir verden aldri den samme.

    SvarSlett
  3. Håper du får glede av Soria Moria, Are! Og Ingvill, jeg håper du har tatt vare på den novellen. Sissel ironisk? Nei, det er en umulig tanke.

    SvarSlett
  4. Eg har sjølvsagt tatt vare på novella! Det er knapt den tint eg ikkje har tatt vare på. Heilt uironisk.

    For øvrig krangla eg med Inga og Ragnhild om kven som var best av Sissel og Karoline Krüger.

    SvarSlett