lørdag 18. desember 2010

Stakkar Tone Sætre fra Elverum

Dagbladet.no i dag, lørdag 18. desember klokken 12:38, kan nyhetshungrige la seg informere om at en lege ved Elverum sykehus har forgrepet seg på en jente i narkose. En stygg sak, det benekter jeg ikke. Vinklingen Dagbladet har valgt på saken er imidlertid bemerkelsesverdig. Saken presenteres gjennom en vilkårlig mors øyne. En mor som, sammen med to av sine døtre, tilfeldigvis befinner seg på det jeg antar er et kjøpesenter i julestria, helt sikkert i Elverum, akkurat idet Dagbladets utsendte traver rundt i det samme kjøpesenterets ganger for å finne en mor med noen døtre som hun kan hekte saken sin på. Slik har hun, den kløktige journalisten, gjort det: Under et bilde av en mor med to døtre som ser bekymret og pubertetssure ut på en gang deler mor sine refleksjoner rundt det inntrufne, og jeg siterer:
"Tone Sætre fra Elverum ser annerledes på det å sende døtrene til sykehuset etter at hun fikk høre at en lege der har forgrepet seg på en jente i narkose".
Akkurat. Nå ser hun annerledes på det. Datteren Linda har også fått endret sitt syn på saker og ting. Hun sier: "Jeg kommer til å tenke over dette neste gang jeg skal til legen". Jaså? Virkelig? Kommer hun til å kjenne et ubehag, med narkoseovergrepet friskt i minnet, neste gang hun sitter ansikt til ansikt med en lege som undersøker noen hovne kjertler eller en viltvoksende føflekk? I så fall synes jeg litt synd på henne. Og på moren, Tone Sætre, som denne gangen slapp å bruke egen fantasi for å kanalisere sin moderlige bekymring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar