tirsdag 12. oktober 2010

En tannleges skuffelse

I løpet av de siste åtte dagene har jeg trukket to visdomstenner, et svært udramtisk inngrep, ja, en opplevelse skuffende fri for action. Tennene kom ut på null komma svisj. Det mest ubehagelige var å ta røntgenbilde mens jeg bet tennene sammen over en liten metallplate.
Jeg fikk noen saksopplysninger om den generelle helsetilstanden i munnhulen. Blant annet kunne tannlegen slå fast at jeg brukte tanntråd. Og så rapporterte hun at jeg hadde en pusseskade nede, på høyre side. "Du pusser for hardt", sa hun, og ga en påfølgende demonstrasjon som viste med hvilket grep og med hvilken styrke jeg skulle håndtere tannbørsten. "Er du venstrehendt?" spurte hun så. Det kunne jeg avkrefte. Skuffelsen hennes var påtagelig. "Hvorfor spør du?" sa jeg. Hun spurte fordi noen tannleger har forsket på dette med hardhendt pussing, og kommet frem til at det er vanlig å pusse for hardt i den delen av munnen som er den motsatte av hånden man pusser med. Jeg var altså ikke en del av denne vitenskapelig dokumenterte statistikken. Derav tannlegens åpenbare skuffelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar