onsdag 20. juli 2011

Prisen for vitenskapelig ansatte

Jeg sitter på jobb i min favorittresepsjon, i mitt treningssenter. Det er stille nå på sommeren, jeg kan blogge og lese elektroniske aviser. Og drikke kaffe og bestille t-skjorter med påskriften "I love carbs" over nett. Jeg er i godlune, fornøyd og forventningsfull rett og slett (jeg gleder meg til å gå rundt i den t-skjorten). Men så. Det kommer en ferdigtrent kunde forbi meg. Hun stopper, snur seg mot meg og spør: "Hva koster det for vitenskapelig ansatte ved universitetet å trene her?". Jeg blir morsk innvendig. Jeg misliker antydningen hennes, som helt sikkert er utilsiktet, for hun forholder seg kanskje daglig til distinksjonen mellom "vitenskapelig ansatte" og "administrativt ansatte". I mine ører insinuerer hun at vi her tilbyr den ene gruppen en bedre pris enn den andre. Og at en professor dermed må punge ut mindre (eller mer) for å delta i såkalt helsebringende aktiviteter enn en som jobber i teknisk avdeling. Jeg klarer ikke å kvele lysten til å irettesette. Så jeg opplyser om prisen, før jeg humørløst legger til: "Det er ikke forskjell på om man er vitenskapelig eller administrativt ansatt. Alle ansatte betaler samme pris". Hun ser litt forfjamset ut og slikker seg på piercingen som blinker i munnområdet. Hun forstår sikkert ikke hvorfor jeg virker streng. Jeg forstår det ikke helt selv heller. Det er en intuitiv reaksjon fra min side, innarbeidet gjennom utallige møter i denne resepsjonen med professorer og amanuensiser som krever særskilt service på bakgrunn av sin tittel og posisjon. Og det kan jeg ikke tilby dem.

4 kommentarer:

  1. Hei, Marte Makrell! Late night surfing her, og da er det så kult å finne sånne godbiter! Woho, så bra du skriver!

    God natt! Jeg ble en følger nå.

    SvarSlett
  2. Heeei Chassi :-) Hvordan fant du denne bloggen, da?! Jeg er som du ser ikke så aktiv på den lenger...

    SvarSlett
  3. Kikket ikke på datoene en gang! Jeg kom via Facebook. Late night surfing.. Bli aktiv da vel! Plis!! :P

    SvarSlett
  4. Jeg skjønte hvem du var med en gang:-) Men jeg kunne bare ikke forstå at det skulle være mulig å finne denne bloggen. Men nå forstår jeg hvordan det skjedde:-) Plutselig dukker det opp et innlegg her. Når du minst venter det.

    SvarSlett