lørdag 9. juli 2011

T-skjorte til feriebruk



Jeg fikk en t-skjorte med denne påskriften for snart to år siden. Men jeg turte ikke å bruke det ellers praktiske og slitesterke plagget i Oslos gater. Så jeg pakket ulveskjorten i kofferten da jeg dro til Egypt en langhelg i februar 2010. I Kairo, Afrikas mest folkerike by med sine 20 millioner innbyggere, bar jeg den uten blygsel. Med rak rygg, god holdning. Jeg spankulerte rundt i Khan El-Khalili, det berømte basarområdet, og lot budskapet lyse mot forbipasserende, lyse mellom vannpiper, krydder, smykkestein og magedansdrakter. Foran Keopspyramiden stilte jeg meg opp og lot meg avbilde med utstrakte armer, og dermed erklæringen på brystet svært iøynefallende for (de ytterst få) betrakterne av bildet. I Kairo zoo ble jeg lokket inn i et urinstinkende skur bak løveburene og lurt til å holde en vanskjøttet løveunge, stadig iført ferie-t-skjorten. En av dyrehagens mange fotografer oppfordret meg til å smile idet han knipset dette høyst forglemmelige øyeblikket. Jeg har ikke brukt t-skjorten på lenge. Det skyldes antakelig at jeg ikke har besøkt andre land og kontinenter på en stund. Jeg skal muligens ta danskebåten seinere i sommer. Da kan det hende jeg pakker med meg ferie-t-skjorten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar